woensdag 19 februari 2014

Boeken brengen je in een andere wereld

Foto: MARCO OKHUIZEN ‘Boeken brengen je in een andere wereld’

De tijd vliegt. Over twee weken sluit de stembus van de Jonge Jury. Heb jij je keuze al gemaakt? De leerlingen van de KSH in Hoofddorp wel. Elke jaar gaat een bus vol leerlingen naar de Dag van de Jonge jury voor de prijsuitreiking. Alleen degenen die veel gelezen én gestemd hebben, mogen mee. - Door Annemarie Terhell



Naam:Maxine (12)

Stemt op: Alles voor Romeo van Caja Cazemier

‘Anouk leert op internet Romeo kennen en wordt verliefd. Hij is een loverboy en ze raakt helemaal in zijn greep. Hun relatie wordt steeds vreemder en Anouk wordt zelfs gedwongen tot prostitutie. Ze durft het aan niemand te vertellen, uit angst dat Romeo haar weer slaat. Ze zit nu al onder de blauwe plekken. Het is een mooi en spannend boek, daarom is dit mijn Jonge Jury-favoriet. Ik lees heel veel: op school, voor ik ga slapen, in de bus. Als je leest, kun je je helemaal inleven in een verhaal en dat vind ik mooi. Misschien lees ik daarom zoveel: zodat ik me dan beter in anderen kan verplaatsen.’



Naam: Carlijn (13)

Stemt op: Na het feest van Hans Petter Laberg

‘Na het feest is het verhaal van HP die iets ergs heeft gedaan. Wat precies, wordt langzaam duidelijk in flashbacks. Dat vond ik in het begin een beetje verwarrend, want die stukjes staan gewoon tussen het lopende verhaal. Pas aan het eind ken je het hele verhaal en dat is best heftig. Zoiets doe je niet. Fijn aan dit boek is dat de hoofdpersoon een jongen is. Ik heb veel vrienden en kan me goed in jongens verplaatsen. Vaak nog beter dan in meisjes. Jongens doen niet zo ingewikkeld, die zijn lekker direct. Net als ik.’



Naam: Imaan (13)

Stemt op: Ademnood van Marion van de Coolwijk

‘Sinds Moon bijna in zee is verdronken, is ze bang voor water. Als ze een druppel op haar lijf voelt, krijgt ze al tintelingen: het begin van een paniekaanval. Ze wordt verliefd op Vince. Als hij het water inrijdt moet ze kiezen: hem redden of laten verdrinken. Een duivelse beslissing. Ik vond het een interessant boek om te lezen. Vooral omdat ik zelf niet goed weet hoe zulke extreme angst voelt.’



Naam: Aimee (14)

Stemt op: Nergens van Tamara Geraeds

‘Ik houd van boeken waarin je net zo weinig weet als de hoofdpersoon. Dat het een puzzel is. Ik vind het leuk als het verhaal verwarrend is en ik van mijn stuk word gebracht. Nergens gaat over twee meiden met problemen die in Nergens terechtkomen: een plek waar je heengaat als er geen uitweg meer voor je is. Je kunt een Flitser worden (en werken aan een oplossing) of een Blijver (en verder leven tussen de dodo’s en andere uitgestorven dieren). Dat is een heel origineel idee. Ik lees trouwens nooit voor het slapengaan, want ik kan vaak echt niet meer stoppen.’



Naam: Tobias (13)

Stemt op: Gif! van Theo Engelen & Marloes Schoonheim

‘Voor mij moet een boek spannend zijn. Ik houd van avonturen en detectives. Zoals Gif!, dat gaat over Daan en Nazim die een onderaards gangenstelsel ontdekken en verstrikt raken in een ‘giftig complot’. Ik lees vooral in de zomer. De rest van het jaar doe ik dingen binnen, met vrienden. Maar als de zon schijnt, dan ga ik in het gras liggen met een boek. Lezen is ontspannend, je wordt er rustig van. Je kunt zelf een film creëren in je hoofd en daarom vind ik het eigenlijk leuker dan een film kijken. Dan heeft iemand anders het beeld al voor je gemaakt.’

Naam: Jamie (15)

Stemt op: Rotmoevie van Marian de Smet

‘Mij maak je blij met drama. Rotmoevie is daarom het mooiste boek dat ik heb gelezen voor de Jonge Jury. Eppo en Tabby zitten allebei in de problemen en besluiten ervandoor te gaan. Ze ontmoeten elkaar bij een benzinestation en Eppo geeft Tabby een lift naar Frankrijk. Het is een soort roadmovie, waarin de relatie tussen de twee zich langzaam ontwikkelt. Dat is mooi om te zien. Wat ik wel miste was een epiloog. Het eindigt nogal abrupt en ik wil heel graag weten hoe het verhaal verder gaat, als ze weer thuis zijn.’



Naam: Larissa (13)

Stemt op: Hate list van Jennifer Brown

‘Als ik lees, ga ik helemaal op in het boek. Dan is het alsof ik in een andere wereld ben. Ik houd veel van thrillers, zoals Hate List, dat is een heftig verhaal over een schietpartij op school. Valerie stelt samen met haar vriend Nick een lijst op van mensen aan wie ze een hekel aan hebben. Ze heeft geen idee dat hij andere plannen heeft met die lijst en de schok is groot als hij met een pistool naar school komt. Het is spannend om te lezen, maar ik maak me geen zorgen dat zoiets ook hier kan gebeuren. Op mijn school kent iedereen elkaar en het is heel gezellig.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten